برترين كشورهاي دنيا در سرعت اينترنت
نوشته شده توسط : Ashkan

                           http://www.3noqte.com/main/images/stories/ali/internet.jpeg

 

برترين كشورهاي دنيا در سرعت اينترنت

ندا لهردي - سال كهنه ميلادي به سر رسيد تا سال جديد با اميدهاي تازه آغاز شود. اين اميدها اما در شرايط ركود و بحران اقتصادي براي شركت‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي اهميت زيادي دارد و مي‌تواند در رشد بخش‌ها مختلف هم موثر باشد. در اين ميان اما تكنولوژي به عنوان بخشي كه سرعت رشد مناسبي دارد، توانسته است روند بهبود را زودتر از بخش‌هاي ديگر در پيش بگيرد. درست به همين دليل هم پايان سال 2009 به زماني براي ارائه آمارها و گزارش‌هاي تحليلي از روند رشد اين صنعت تبديل شده است.
موسسه تحقيقاتي Akamai هم درست به اين دليل به تازگي گزارشي از سرعت اينترنت، نفوذ اينترنت و همچنين ميزان حملات سايبري در 226 كشور مورد مطالعه‌اش را منتشر كرده است.
اين گزارش به طور كلي نشان مي‌دهد كه تمايل كاربران سرتاسر دنيا به استفاده از اينترنت پرسرعت تا حد چشمگيري افزايش پيدا كرده و به دنبال آن تعداد كاربران و ضريب نفوذ اينترنت هم در حال افزايش است. به اين ترتيب اين گزارش نشان مي‌دهد كه همزمان با افزايش ضريب نفوذ اينترنت پر سرعت در ميان اغلب كشورهاي جهان، ضريب نفوذ اينترنت كم سرعت (كمتر از 256 كيلو بيت در هر ثانيه) هم به سرعت در حال كاهش است.
از طرفي، آمارها نشان مي‌دهند كه تمايل كاربران به استفاده از محصولات قابل حمل به خصوص موبايل‌هاي هوشمند براي اتصال به اينترنت هم هر روز در حال افزايش است و به اين علت هم بسياري از اپراتورهاي موبايل در سرتاسر دنيا به ارائه خدمات اينترنت همراه رو آورده‌اند. طبق اين تحقيقات، در حال حاضر سرعت اينترنت ارائه شده روي موبايل‌هاي هوشمند در كشورهاي مختلف بين 700 تا 750 كيلو بيت در هر ثانيه متغير است. اين در حالي است كه كارشناسان معتقدند اين سرعت در حال افزايش است.

ضريب نفوذ در حال رشد
در ميان كشورهاي مختلف دنيا كه به سرورهاي شبكه بزرگ شركت Akamai متصل هستند، تقريبا همه روزهاي آخر سال 2009 را با رشد ضريب نفوذ اينترنت گذرانده‌اند. آمار منتشر شده از طرف اين شركت كه مربوط به تحقيقات انجام شده در 226 كشور مختلف دنيا است، نشان مي‌دهد كه كشور برزيل در سال 2009 بيشترين رشد را از نظر افزايش ضريب نفوذ اينترنت در ميان كشورهاي ديگر داشته است.
بر اين اساس اين كشور رشد فصلي 3/7 درصدي و رشد سالانه 23 درصدي را تا پايان سال 2009 تجربه كرده است. بيشترين ضريب نفوذ اما همچنان در اختيار ايالات متحده آمريكا است. در واقع آمارها نشان مي‌دهند كه دو كشور آمريكا و چين براي شش فصل متوالي در حدود 40 درصد كاربران را در ميان اين 226 كشور در اختيار داشته‌اند. كمترين رشد سالانه ضريب نفوذ در اين ميان اما با رشد
3 درصدي متعلق به كره جنوبي است. با اين حال؛ اما ده كشور برتر اين گروه از نظر ميزان ضريب نفوذ اين روزها بيش از 71 درصد كاربران سرتاسر دنيا را به خود اختصاص داده‌اند.
به طور كلي، اما در حال حاضر بيش از 444 ميليون كاربر فعال اينترنت در اين كشورها وجود دارند كه اين رقم نسبت به سال 2008 با رشد 17 درصدي همراه بوده است. اين روند رشد اما براي كاربران اينترنت پرسرعت گويا سرعت بيشتري هم داشته است.

تكنولوژي‌هاي جديد و نياز به اينترنت پرسرعت
تكنولوژي‌هاي جديد و كاربري‌هاي متنوع آن‌ها اين روزها نياز كاربران به استفاده از اينترنت پر سرعت را تا حد قابل توجهي افزايش داده است. در اين ميان، كارشناسان معتقدند كه علاقه كاربران به تماشاي فيلم و ويدئوهاي با كيفيت بالا يا HD بيشترين تاثير را بر روند افزايش سرعت اينترنت داشته است. دانلود و تماشاي اين ويدئوهاي با كيفيت طبيعتا به سرعت بالايي در اينترنت نياز دارد. تحقيقات در اين زمينه نشان مي‌دهد كه براي تماشاي يك ويدئوي با كيفيت استاندارد تلويزيوني به اينترنتي با سرعت 2 مگابيت در هر ثانيه نياز دارد. اين در حالي است كه براي تماشاي ويدئويي با فرمت DVD سرعت اينترنت 5 مگابيت در هر ثانيه كافي است؛ اما دانلود يا تماشاي ويدئوهاي با كيفيت بالا؛ يعني 1080 پيكسلي به سرعت اينترنت 40 مگابيت در هر ثانيه نياز دارد.
در واقع به همين دليل هم كارشناسان متوسط سرعت اينترنت را در سه گروه پر سرعت، با سرعت بسيار بالا و كم سرعت تقسيم شده است كه گروه اول به سرعت بالاي 2 مگابيت در هر ثانيه، گروه دوم به سرعت 5 مگابيت در هر ثانيه و بيشتر و گروه سوم به سرعت كمتر از 256 كيلوبيت در هر ثانيه مربوط مي‌شوند.
بر اين اساس متوسط سرعت اينترنت در جهان يك بار ديگر بعد از فصل دوم سال 2009 در حال افزايش است و به رقم 7/1 مگابيت در ثانيه مي‌رسد. در ميان 226 كشور مورد بررسي اين موسسه، كره جنوبي با متوسط سرعت 6/14 مگابيت در ثانيه همچنان در جايگاه اول قرار دارد و همراه با ايرلند دو كشور با رشد فصلي بالاي 25 درصد را در ميان ده كشور برتر دنيا از نظر متوسط سرعت اينترنت تشكيل مي‌دهند. در اين ميان اما كشورهاي روماني، سوئد و جمهوري چك با وجود متوسط سرعت بالا، با كاهش رشد فصلي مواجه بوده‌اند.
بر اساس تحقيقات موسسه Akamai، در طول سال ميلادي گذشته 103 كشور جهان متوسط سرعت اينترنت كمتر از يك مگابيت در ثانيه داشته‌اند كه اين تعداد كشور در مقايسه با 125 كشور در نيمه اول سال 2009 كاهش پيدا كرده است. در مقابل، اما اين گزارش نشان مي‌دهد كه هفت كشور دنيا در اين سال متوسط سرعت اينترنتي كمتر از 100 كيلوبيت در ثانيه داشته‌اند.
در ميان كشورهاي آسيايي، كره جنوبي در جايگاه ششم ده كشور برتر از نظر متوسط سرعت اينترنت قرار گرفته است و فلسطين اشغالي هم رتبه اول اين فهرست را به خودش اختصاص داده است. در قاره آفريقا؛ مراكش با متوسط سرعت اينترنت 2/3 مگابيت در ثانيه در رتبه اول قرار گرفته و بعد از آن تونس با متوسط سرعت 2/2 مگابيت در ثانيه قرار گرفته است.
اما در اروپا كشورهاي سوئيس، اسلواكي و بلژيك به ترتيب با متوسط سرعت اينترنت 4/2، 42/1 و 4/1 در دسته كشورهاي برتر از اين نظر قرار دارند. در آمريكاي جنوبي هم كشورهاي كلمبيا، شيلي و برزيل سه كشور برتر از لحاظ متوسط سرعت اينترنت هستند.

ايران همچنان دور از استانداردها
با تمام اين‌ها اما آمارها نشان مي‌دهند كه سرعت اينترنت در كشور ما براي كاربران شركت‌ها 512 كيلوبيت در ثانيه و براي كاربران خانگي تنها 128 كيلوبيت در ثانيه است.
اين در حالي است كه آخرين گزارش‌هاي رسمي منتشر شده از سوي اتحاديه جهاني مخابرات ITU در اين زمينه نشان مي‌دهد كه ايران با ضريب نفوذ اينترنت
34 درصد بعد از كشورهاي ديگر منطقه مانند فلسطين اشغالي، امارات، قطر، لبنان و تركيه در جايگاه ششم خاورميانه قرار دارد. از نظر شاخص‌هاي اينترنت پرسرعت اما كشور ما جايگاه 15 را در خاورميانه در اختيار دارد. در حالي كه بر اساس استانداردهاي بين‌المللي اينترنت پر سرعت به پهناي باند بالاي 512 كيلوبيت گفته مي‌شود، كاربران خانگي ما همچنان بايد با محدوديت سرعت 128 كيلوبيت در ثانيه دست و پنجه نرم كنند.

amaarr.JPG

منبع : دنياي اقتصاد




:: بازدید از این مطلب : 2948
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : 19 ارديبهشت 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: