نقد و بررسی Mass Effect 2
نوشته شده توسط : Ashkan
شاهکاري ديگر است از BioWare به تهيه کنندگي شرکت EA که مي تواند نامزد يکي از بهترين بازيهاي سال 2010 باشد . بازي مس افکت2 يک بازي "نقش آفريني" بسيار عالي از تمام جهات مي باشد . يک بازي بي نقص همراه با گيم پلي بسيار عالي ، گرافيک حيرت انگيز و داستاني هاليوودي که تا مدت ها در اين سبک و در تاريخ گيم مي درخشد . پس از بازي موفقيت آميز Dragon Agerigins در ژانر نقش آفريني . EA تصميم به ساخت يک بازي جديد گرفت و اين بازي مس افکت 2 بود که بيشتر از 2 سال از انتشار نسخه ي اول اين بازي در سال 2007 که براي X360 و PC منتشر شد می گذرد و این بازی موفقيتهايي بدست آورد که اين دليل بسيار خوبي براي ساخت نسخه ي دوم اين بازيست که انتظار مي رود نسخه ي دوم هم مانند نسخه ي قب
ولي اين بار Bioware بهتر از هميشه توانست قابليت هاي خود را نشان داده و موفق شد بر آنچه که وعده داده بود عمل کند و يک بازي بسيار عالي دست را تحويل جامعه ي گيمرها کند .سري بازيهاي مس افکت هميشه يکي از متفاوت ترين و همچنين بهترين بازيها در ژانر "نقش آفريني" بوده . مس افکت يک بازي متفاوت از بازي هايي است که محور اصلي آنان در "فضا" به وقوع مي پيوندد است. به طور مثال يکي از بازي هاي هم موضوع MassEffect2 سري بازيهاي StarWars مي باشد ولي شما در نگاه اول پي به تفاوتهاي بسيار در بين اين دو بازي خواهيد برد.
داستان
يکي از محورهاي اصلي بازيها در ژانر "نقش آفريني" داستان آن بازي هاست که BioWare توانسته است اين محور را به طور عالي طراحي و پياده کند . داستان Mass Effect2 در واقع به نحوي ادامه ي داستان نسخه ي اول بازيست که در دوره هاي آينده يعني در سال 2183 ميلادي و در کهکشان راه شيري به وقوع مي پيوندد ... در نسخه ي اول مس افکت ديديم که در اواخر بازي سفينه ي کاپيتان شپرد تحت حملات دشمن در معرض نابودي قرار ميگيرد . که اين اتفاقات در شروع نسخه ي دوم از اين بازي هم به نمايش گذاشته مي شود .... کاپيتان پس از خارج کردن آخرين خدمه ي کشتي فضايي خود (Joker) . طي انفجاري مي ميرد و جسد او در فضا در نزديکي يکي از سيارات کهکشان رها ميشود . پس از مدتي جسد او را پيدا ميکنند و توسط يک تکنولوژي جديد و با استفاده از امکانات پيشرفته يعني پروژه ي لازاروس . خون را دوباره در رگهاي او زنده و جاري مي سازند....و شپرد پس از مدتي (حدود 2 سال) به هوش آمده و طي انجام مرحله هايي در مسير قبلي خود قرار گرفته خدمه ي خود را جمع آوري کرده و دوباره به همراه گروه خود و افرادي که طي انجام ماموريت ها جمع آوري ميکند . به راه خود ادامه مي دهد ...... به نظر من اين يک شروع هاليوودي و سينمايي براي يک بازي است . داستان بازي بسيار انعطاف پذير و کاملا آزاد است و داراي پايانهايي متفاوت است به طوري که شما در طول بازي بايد تصميمات بسياري (طي انتخاب نمودن ديالوگهاي متفاوت و متضاد براي سخنان خود) بگيريد .
گيم پلي
گيم پلي يکي از مهمترين رکن هاي بازيهاي رايانه است . يکي از بهترين قسمت هاي مس افکت2 . گيم پلي بدون نقص اين بازي است . گيم پلي MassEffect2 يکي از روان ترين و بهترين گيم پلي ها در "اکشن سوم شخص" و همچنين در ژانر "نقش آفريني" ميباشد. در واقع گيم پلي بازي به داستان بازي متصل است . به طوري که محور داستان بازي به دست شماست که چگونه و چطور بازي و داستان را به پيش ببريد و اين تا حدودي باعث تغيير پذير بودن روند بازي مي گردد . در بازي گفتگو ها و صحبتهاي بسياري وجود دارد . که شما بايد انتخاب يکي از گزينه هاي از پيش طراحي شده براي پاسخ گويي استفاده کنيد . که باعث تغيير روند بازي مي گردد . به طوريکه حتي باعث کشته شدن و يا زنده ماندن افراد (خود يا ديگران) و يا دوست يا دشمن شدن شما با ديگران مي گردد .
حالا به سراغ ديگر قسمتهاي گيم پلي مي رويم . شما در اول بازي مي توانيد علاوه بر انتخاب نمودن درجه ي سختي و آساني بازي مي توانيد کلاسي براي خود انتخاب کنيد . که اين کلاس هاي عبارت اند از : ماهر Adept(متخصص در امور زيستي)، سرباز Soldier (متخصص در امور مبارزه اي) ،مهندس Engineer (متخصص در امور فناوري)،پيشتاز يا سرلشکر Vanguard(رزمي/زيستي)، نگهبان Sentinel (فناوري/زيستي) و Infiltrator (فناوري/رزمي). که اين کلاس ها به در روند بازي بازي و تخصص شما در بازي تاثير خواهند داشت .
همچنين در شروع بازي به شما اجازه داده خواهد شد . کراکتر مورد نظر خود را به طور حرفه اي طراحي کنيد و قيافه ي مورد نظر خود را بسازيد تا بيشتر احساس راحتي و آزادي در مس افکت2 داشته باشيد.
و حالا به سيستم پناه گيري بازي مي پردازيم!! معمولا در بسياري از بازيهاي اول شخص و سوم شخص براي آسانتر شدن کار گيمر يک سيستم پناه گيري لحاظ شده است . در مس افکت2 اين سيستم پناه گيري بسيار عالي و بي نقص طراحي شده است و پيمودن بازي را براي شما بسيار ساده و آسانتر و همچنين لذت بخش خواهد کرد .
همچنين براي شما و هم تيمي هايتان که معمولا در مراحل شما را همراهي ميکنند قدرتهاي خاص در نظر گرفته شده مانند قدرت تير اندازي به طور "آهسته" براي مدت معين و يا تبديل کردن تيرهاي اسلحه از معمولي به "يخي" و "آتشي" !!! و استفاده از نيروهاي ماورا طبيعي که در عين جذاب کردن بازي در مواقع بسيار اضطراري و سخت به کمک شما خواهند شتافت ...
همچنين شما قابليت براي قابليت هايي در نظر گرفته شده که شما پس از گذشتن مراحل شما مي توانيد آنها را به صورت اتوماتيک و يا دستي آپديت کنيد...

يکي ديگر از امکانات اين بازي اين است که گيمر ها مي توانند فايل هاي اطلاعاتي (سيو) خود را از مس افکت1 رو توي بازي مس افکت2 آپلود کنند و با اين کار تمام قابليت ها و چهره ي کاراکتر شان که نسخه ي اول بوده به اين بازي منتقل مي شود و لازم نيست دوباره انتخاب کلاس و ساخت کراکتر را انجام دهند..
بازي را در کل ميشه به 2 دسته تقسيم کرد که يکي از آن دسته ها . پيشروي شما در بازي به عنوان "سوم شخص" و يکي ديگر از اين دسته ها را مي توان حرکت دادن سفينه خود در فضا تقريبا به سبک "استراتژيک" است . که هر کدام از اين دسته به خصوص بخش "سوم شخص" به خوبي طراحي شده اند.
هوش مصنوعي بازي به خصوص در بخش دشمنان بسيار ضعيف به نظر مي رسد ولي قابل ذکر است که هوش مصنوعي همکاران شما بسيار بهتر از هوش مصنوعي دشمنان به خصوص در بخش پناه گيري و تير اندازي است.
در کل گيم پلي بازي MassEffect2 يک گيم پلي عالي و تقريبا بدون نقص و به گفته ي منتقدان سايت هاي خارجي يکي از برترين نقاط قوت اين بازي محسوب مي شود .
گرافيک
MassEffect2 داراي يک گرافيک بسيار عالي و طبيعي است و در حد خوبي قرار دارد . طراحي همه تمامي محيط هاي بسيار خوب بوده و همه در يک حد و اندازه بوده و افت فريم و ديگر مسائل گرافيکي کم به چشم مي خورد. همانطور که ذکر شد طراحي تمامي محيط ها و سفينه ها ، کراکترها ، اشياء و غيره بسيار عالي بوده و اين طراحي عالي بيشتر در کراکترهاي بسيار متنوع و متفاوت به چشم مي خورد.طراحي اسلحه ها و مهمات و همچنين امکانات ديگر در بازي از قبيل لوازم جانبي مانند يونيفورم و امکانات لباسهاي شپرد و تيم همراهش . لوازم تزييني و جانبي سفينه . از ديگر چيزهاي طراحي شده در بازي مي توان به نوآوري در طراحي دربهاي ورودي/خروجي اشاره کرد که در کمتر بازي اي ميتوانيد مشاهده کنيد. نور پردازي در MassEffect2 بشيتر از حد انتظار کار شده و جاي تحسين دارد و خيلي عالي هست . شما در بازي مي توانيد يک نور پردازي طبيعي را ببينيد به عنوان مثال . نور خورشيد ها ، نور چراغها و نورافکن ها و يا سايه ها که در بازي بسيار عالي طراحي شده اند . در بحث گرافيک مي توان به تخريب پذيري بازي اشاره کرد که زياد خوب کار نشده و ضعيف است به طوري که کمتر وسيله اي (بجز وسيله هاي از پيش تعيين شده) دچار تخريب و تغيير شکل مي شوند و اگر به آنها شليک کنيد . فقط چندتا جاي گلوله مي بينيد که پس از مدتي محو مي شود .اين موضوع در بيشتر اشيا و محيط ها صدق مي کند. همچنين در بازي افکت هاي تصويري ، نوري و انفجاري طبيعي طراحي و با کمترين نقص در بازي پياده شده است فيزيک بازي از لحاظ حجم ، جرم و برجستگي بر روي سطوح و اشيا خوب و قابل قبول هست و بيشتر اشيا و سطوح هندسي و شکل دار داراي حجم ، جرم و برجستگي و همچنين طراحي قوي هستند . در کل گرافيک بازي MassEffect2 خوب است ولي در بعضي جهات جاي کارهايي نيز دارد .
صداگذاري
در مس افکت2 همانند نسخه ي قبلي صداگزاري خوبي ديده ميشود و همچنين بخش موسيقي در اين نسخه بسيار تقويت و بهتر شده و موسيقي ها بسيار به جا و مناسب انتخاب و ساخته شده اند و در مواقع درگيري و تيراندازي موسيقي هاي مناسب و تند براي شما پخش خواهد شد و پس از اتمام اين مواقع و در مواقع ديگر موسيقي ملايم و مناسبي انتخاب شده است . افکت هاي صوتي در بازي از قبيل : افکتهاي تير اندازي و انفجارات عالي است و همچنين صداي کراکترها بسيار مناسب با شخصيت و کراکتر انتخاب شده است . گويندگان شخصيت ها در بازي اغلب از گويندگان معروف و با سابقه انتخاب شدند . گويندگاني از بازي هاي Dragon Age و MassEffect . در کل صداگذاري و موسيقي بازي مثل همه ي بازيها خوب کار شده است .

مواظب باشيد نميريد! ( نويسنده ي اين پاراگراف " [ديدن این لینک مخصوص کاربران است. شما هم کافیست 20 ثانیه از وقت خود را صرف ثبت نام نمایید تا به جمع کاربران ما بپیوندید و از تمامی مطالب استفاده کنید]" )
بازي Mass Effect 2 را مي توان به عنوان يک بازي اي که يادواره هاي گذشته را ياد آوري کرده است نام برد. اگر يادتان باشد در اوايل سالهايي که بازهاي کامپيوتري درجهان به عنوان يک سرگرمي جهاني مطرح شده بود. سبک و سختي بازيها از هرنظر خيلي زياد بود. که يکي از اين موارد را نبود يک Memory براي Save کردن مراحل بود. البته اين قضيه ابتدا بر روي کنسولهاي اوليه صحت داشته است. يکي از خصوصيات بازي Mass Effect 2 اين است که در بازي به هيچ عنوان قابليت برگشت از کاري که نباید مي کرديد است . مثلا اگر دربازي يکي از افراد گروه تان را از دست بدهيد ديگر نمي توان آن را برگرداند. حتي نمي توان از Save هاي قبلي استفاده کرد. يعني اگر آنها را Load کنيد بازهم آن فردي که در عمليات کشته شده است ديگر برنمي گرد. حالا بايد حواستان باشد. اما يکي ديگر از خصوصيت بازي مس افکت 2 اين است که اگر شخصيت و کاراکتر اصلي بازي يعني "شپرد" هم بميرد ديگر نمي توانيد او را برگردانيد. و بايد بدون او بازي را به اتمام برسانيد. البته بازي آن چنان نيست که سريع يکي از افراد گروهتان بميرد . با وجود اين که در اين نسخه قابليت بازگشت و پرشدن نشانگر جان با رفتن در پشت پناه گاهها و سنگرها مي توانيد جان هاي ازدست رفته را که در عمليات از دست مي دهيد باز دوباره برگردانيد. خوب اين يکي از خصوصيات جالب و جديد بازي است که در نسخه ي اول اين امکان براي گيمر و کاراکترها فراهم نبوده است. اما شاهد آن در نسخه ي دوم هستيم. اما اين مورد درجاهايي مي تواند درست باشد که سنگرها و پناهگاه هاي مناسب وجود داشته باشد. پس مواظب باشيد که نميريد!

اولين باري که اين بازي را بازي کرده ام برايم خيلي مشکل بوده چون من تا به حال بازي هاي در اين سبک بازي نکرده بودم و بايد يکي از کم بازي کردن اين ژانر را تقسير بازی سازان و نويسندگان بيندازم که بازي هاي که در اين زمينه و سبک باشد زياد نمي سازند . پس از يک گيمر که يک بازي جديد را در يک سبک جديد بازي مي کند برايش مشکل خواهد بود. البته اين قضيه مربوط به نسخه ي اول اين بازي بوده است. البته بازي هايي مثل Stars War که نسخه هاي مختلفي از اين بازي ساخته شده است نبود چنين بازي هايي را پرکرده است اما بعد از چند وقت صنعت گيم و سبک هاي بازي را بايد متحول کند که با منتشر شدن بازي مس افکت که شاهکاري ديگر در اين ژانر و سبک بوده است سبک اين بازي را متحول کرده است البته سازندگان بازي را بيشتر به سبک اکشن سوم شخص برده اند اما همين براي خود يک امتياز است که دريک بازي دو سبک و دو ژانر نشان داده شوند. هر گيمر مي تواند نظرهاي مختلفي در زمينه هاي گوناگون داشته باشد . به نظر من اين بازي زياد براي من سرگرم کننده و دوست داشتني نبوده است چون من زياد بازهايي که در اين سبک هستند را دوست ندارم و زياد بازي نمي کنم اما مي توان اين بازي را به عنوان يک بازي برتر در سبک نقش آفريني خواند.
نتيجه
نقاط قوت: گيم پلي بسيار عالي ، اصلاح ماموريت هاي جانبي و اصلي بازي نسبت به نسخه ي اول ، قابليت هايي چون پيشرفت و آپديت کاراکتر در طي بازي ، قابليتهاي مديريتي، داستان عالي و قابل تحسين همراه با ديالوگهاي خوب، پيشرفت کلي بخش بصري و صوتي! نو آوري و غيره ....
نقاط ضعف :هوش مصنوعي پايين در بازي يکي از مهمترين نقاط ضعف مس افکت 2 ميباشد . همچنين مي توان به لودينگ هاي طولاني در طول بازي اشاره کرد.
به عنوان حرف آخر بايد ذکر کرد که مس افکت 2 ميتواند يکي از نامزدهاي سري بازيهاي "نقش آفريني" در سال 2010 باشد . ولي وجود رقبايي چون بازيهايي Fable 3 و FallOut3 و ديگر بازيها ميتوانند موقعيت اين بازي را تغيير دهند...
اما در کل روند دنياي گيم کم کم به سوي بازيهاي "نقش آفريني" پيش مي رود به طوري که . بسياري از بازيهاي اخير از ژانر "نقش آفريني" استفاده مي کردند و اين باعث گسترش دنياي گيم و طبيعي تر شدن بازيها گشته و به گيمر احساس قدرت بيشتري در روند بازي مي دهد...لي خود به افتخاراتي دست يابد



:: موضوعات مرتبط: نقد و بررسی Mass Effect 2 , ,
:: بازدید از این مطلب : 3939
|
امتیاز مطلب : 42
|
تعداد امتیازدهندگان : 16
|
مجموع امتیاز : 16
تاریخ انتشار : 9 خرداد 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: